Al meer dan een jaar worden we doodgegooid met reclamespotjes van een Amerikaans beveiligingsbedrijf. Dag in dag uit worden we bang gemaakt voor mogelijke inbraken. En dat bedrijf heeft natuurlijk dé oplossing voor uw angst op een inbraak. Dat is een bekende marketingtruc! Dat gaat overigens met behoorlijk slecht geacteerde spotjes. De bestrijding van die angst mag overigens u wel wat kosten!
Wie wordt er eigenlijk slachtoffer van inbraken? 80% Van de inbraken zijn “gelegenheidsinbraken” bij mensen die hun zaakjes maar niet op orde brengen. Dus: een open raam, geen goedgekeurde sloten en meer van dat soort onvoorzichtigheden. Gelegenheid maakt de dief, zo schrijft een van ’s lands grootste verzekeraars op haar site. Verder is de kans dat er bij u wordt ingebroken, of een poging daartoe wordt gedaan 1 maal op de 13 jaar. Ik heb al 2 inbraken en 1 poging daartoe doorstaan, dus de kans bij u is flink kleiner. En ja, ze konden naar binnen omdat ik niets had gedaan aan de sloten. Dom, dom, dom.
Kijk ik naar de kosten van inbraakalarmen met meldingssystemen etc., die u dus worden aangepraat in de reclame, dan kost het u al snel € 500,- per jaar. Daar zit dan de apparatuur inbegrepen en een “versnelde politieverbinding” bij. Whatever that may be, want bij de politie heeft niemand voorrang. De politie baalt wel erg van jaarlijks duizenden valse alarmen! De gemiddelde schade per inbraak is zo’n € 3000,-. U betaalt dus al snel in 13 jaar € 6500,- terwijl de schade amper de helft is. Verder wordt gesuggereerd dat inbrekers niet binnenkomen als u een alarmsysteem heeft. Onzin!
Mijn mening is dat u zich niet moet laten opjutten door de reclame. Gebruik uw gezonde verstand en lees de tips die het politiekeurmerk u geeft. Zorg voor heel goed hang- en sluitwerk, want dan bent u behoorlijk beschermd tegen inbraken. De professionele inbreker trekt zich toch weinig aan van al die peperdure elektronica. Laat u niks wijsmaken door beveiligingsbedrijven die inspelen op aangeprate angstgevoelens. Maak uw huis geen bunker. Ze zijn vooral uit op het verkopen van best wel prijzige abonnementen. Vraag uzelf af: hebben de angstaanjagende reclamespotjes succes? Ben ik ook al bang?