En ja hoor, daar is ie weer…. De A4-zuid discussie. Een gezellige discussie tussen doven en mensen die slecht lezen. Ook vooral tussen politici die helemaal geen zetels hebben in Den Haag.
Opeens lag er weer een plan om de automobiliteit te voorzien van nog meer asfalt. Een wonderlijk plan in de tijd dat we juist worden doordrongen van het feit dat we zo niet door kunnen gaan, vanwege het klimaat, CO2 en stikstofproblemen. In deze krant het relaas van opgetogen ondersteuners van een heus mobiliteitsplan, nou ja…. een onderzoek daartoe. Het zoveelste onderzoek in 25 jaar. Ook nu weer werken gemeenten, rijk, provincie en metropoolregio samen. Dat is niet zo gek, want op de meeste posten zitten “vroem-vroem-VVD” bestuurders. U weet wel, die partij die nog maar net knarsetandend de maximumsnelheid moest verlagen, vanwege de luchtvervuiling. Een flinke stapel rapporten is voorhanden.
Deze keer staat de A4-zuid niet meer op het verlanglijstje van de bestuurders. Opmerkelijk maar ook weer logisch, want VVD-minister Melanie Schulz schrapte de plannen daartoe al jáááááren geleden van haar lijstje. Jaar in en jaar uit wordt dat verteld tegen de voorstanders van die A4-zuid en toch blijven ze ermee komen. Schulz schreef in een brief aan het Parlement: “De kosten van de weg wegen niet op tegen het oplossend vermogen”. Oftewel: véél te duur voor héél weinig. En er kwam toch al geen afslag Spijkenisse, omdat die technisch niet te maken is. Ook dat is allemaal bekend bij de politici, alleen zeggen ze het niet hardop. Waarom eigenlijk niet? Even ter info: Een stuk snelweg, zoals de A4-zuid, kost tegenwoordig 2 ton Euro’s PER METER! Als je het snel zegt is het niks. Het budget is 2,5 miljoen. Dat is dus 12,5 meter A4-zuid. Bingo!
Automobilisten blijven maar haast houden. Maar ja, dat schiet niet op! De ruimte is er niet meer en het milieu kan het niet meer aan. Wilt u nog sneller dan nu? Misschien is dit de oplossing: “Beam me up Scotty”.