De jeugd heeft de toekomst, geef ze die dan ook

Ik behoor tot de generatie die je kunt aanduiden als senioren. Ik ga misschien nog 20 – 25 jaar mee op deze aardbol. Statistisch gezien zal ik tussen 2035 – 2045 het tijdelijke voor het eeuwige verwisselen. Toch mag ik meebeslissen over zaken die gaan over de eeuwen na 2040. Dus als ik stem heeft dat effect op de generaties die nu volwassen worden en hun kinderen. Het gaat dan over hun leven en heel veel minder over het mijne. Voorbeeldje: Als ik vóór een A4-zuid ben, dan zal ik de opening nooit meemaken, maar is de jeugd van nu een rustig en schoon landschap kwijt.

Daarom pleit ik ervoor dat wij, senioren, heel erg goed gaan luisteren naar de jeugd van nu. Het is straks hun wereld. Dus als we tegen milieumaatregelen stemmen dan hebben zij er last van en wij niet. Als wij stemmen tegen een open samenleving, met verschillende culturen, dan hebben onze kinderen daar last van. Als wij senioren alles voor onszelf opeisen, blijft er niets of weinig over voor onze nazaten. Als we vinden dat de grenzen dicht moeten, heeft ons kroost er heel veel last van, niet wij. Wij hebben al 60 – 70 jaar geprofiteerd van die open grenzen, vrede en veiligheid, enorm stijgende welvaart, mede dankzij andere culturen. We kunnen gaan en staan waar we willen.

Nu zie en hoor ik collega-senioren die keihard milieumaatregelen afwijzen, de open grenzen willen sluiten, cultuurverschillen afwijzen, de jeugd niet serieus nemen, zelfs belachelijk maken en oorlogstaal uitslaan. Erger nog, ze stemmen ook nog tegen de belangen in van de jongeren die straks het stokje van ons overnemen. Uiteindelijk stem je dan tegen je eigenbelang in, want onze jeugd moet wel voor ons zorgen.

Dus: generatiegenoten, doe de jeugd een lol. Luister heel goed naar wat zij willen en handel daarnaar. Blokkeer niet hun ontwikkeling en vrijheid. Zij willen niet terug naar 1950. Ze willen vooruit in een grenzeloze wereld. De jeugd heeft de toekomst, geef ze die dan ook

Dit bericht is geplaatst in Columns. Bookmark de permalink.